رژیم غذایی DASH برای کنترل وزن و فشارخون رژیم غذایی DASH برای کنترل وزن و فشارخون

رژیم غذایی DASH برای کنترل وزن و فشارخون

مارگارين اولين شركت تولیدکننده روغن گياهي در ايران با برندهای خروس، آفتاب و آفتاب طلايي از سال 1332 در بين مردم شناخته ‌شده است. شركت مارگارین اکنون با همكاري كارشناسان مجرب توانسته است با ظرفیت توليدي 1000 تن روغن در روز، مطابق با ضوابط موسسه استاندارد ایران و استانداردهای بین‌المللی نظیر CODEX از شرکت SGS سوئیس به فعالیت خود ادامه می‌دهد. علاوه بر این، واحد تحقیق و توسعه مارگارین با بررسی نیاز جامعه و مشکلات مرتبط با سلامتی به بررسی بیماری‌های مزمن و راه‌های پیشگیری از آن‌ها می‌پردازد. در همین راستا با توجه به شیوع چاقی و فشارخون بالا حتی در سنین پایین در ادامه به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص کنترل آن می‌پردازیم. نکته قابل‌توجه و اصلی در کنترل فشارخون، تغییر سبک زندگی است. ازاین‌رو در ادامه به معرفی یکی از پرکاربردترین رژیم‌های غذایی کنترل فشارخون و وزن می‌پردازیم.

رژیم غذایی DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) برنامه‌ای است که توسط متخصصین و پژوهشگران به‌منظور کنترل فشارخون طراحی‌شده است. اساس این برنامه غذایی، تحقیقاتی است که نشانگر اهمیت دریافت میوه، سبزی در پیشگیری از فشارخون است. به‌طورکلی در سال‌های اخیر یکی از الگوهای غذایی مورد توجه برای کاهش بروز بیماری‌های مزمن، رژیم غذایی DASH است. این برنامه غذایی بر مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات، مرغ، ماهی، لبنیات کم‌چرب و کاهش مصرف سدیم تأکید دارد. از آنجایی ‌که رژیم غذایی DASH غنی از منیزیم، پتاسیم و کلسیم است، در کنترل فشارخون بسیار مؤثر است. مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس موجود در این نوع رژیم غذایی نیز به دلیل کم کردن مقدار گوشت قرمز و روغن‌های حیوانی بسیار کم است.

این برنامه غذایی فاقد محدودیت و چهارچوب مشخص است و تنها راهنمایی‌هایی کلی در رابطه با تعداد واحد لازم از گروه‌های غذایی مختلف ارائه می‌دهد تا از این طریق منجر به پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها باشد. تعداد واحدهای پیشنهادی بر اساس مقدار کالری دریافتی تنظیم‌ شده که متناسب با سن و میزان فعالیت افراد محاسبه می‌شود و از این طریق با کنترل وزن متعاقبا فشارخون را نیز کنترل می‌کند.

واحدهای پیشنهادی رژیم غذایی DASH بر اساس 2000 کیلوکالری انرژی دریافتی روزانه:

  • یک واحد سبزیجات را به وعده نهار یا شام اضافه کنید و به سه تا چهار واحد در روز افزایش دهید.
  • مصرف لبنیات کم‌چرب یا فاقد چربی را به سه واحد در روز افزایش دهید.
  • دانه‌ها، آجیل و حبوبات را در برنامه غذایی خود قرار دهید و به چهار تا پنج واحد در روز برسانید.
  • مقدار میوه دریافتی خود را به‌صورت میان وعده به چهار تا پنج واحد افزایش دهید.
  • شش تا هشت واحد غلات کامل روزانه مصرف کنید (نان و پاستای سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، جو دوسر)
  • ماهی، مرغ و گوشت بدون چربی کمتر از 6 واحد در روز

به یاد داشته باشید که رژیم غذایی DASH به دلیل برخورداری از مقادیر بالای سبزیجات و میوه‌ها نسبت به آنچه پیش از این مصرف می‌کردید، ممکن است باعث بروز دل‌درد و مشکلات گوارشی شود، لذا مقدار سبزیجات دریافتی را به‌تدریج افزایش دهید. اگر به آجیل‌ها آلرژی دارید از دانه‌ها و حبوبات استفاده کنید.

رژیم غذایی DASH به دلیل توجه ویژه به سبزی‌ها و میوه‌ها علاوه به اثرات درماتی در کنترل فشارخون برای کاهش وزن نیز به کار می‌رود و در صورت افزایش فعالیت بدنی همراه با رعایت برنامه غذایی می‌تواند موجب کاهش قابل‌توجه وزن نیز شود. برای این منظور با 30 دقیقه پیاده‌روی در روز شروع کنید و به‌تدریج مقدار فعالیت بدنی خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه افزایش دهید. با این امید که با کمک یک رژیم غذایی سالم و در عین حال ساده، وزن خود را کاهش دهید و زمانیکه به وزن مطلوب خود رسیدید، بتوانید به سادگی آن را کنترل کنید.

تاریخ : 1396/07/17

سایر مقالات