تغذیه و ایمنی تغذیه و ایمنی

تغذیه و ایمنی

انسان و تمامی موجودات زنده از آغاز تولد با انواع عوامل بیماری‌زا شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها مواجه هستند. نقش اصلی سیستم ایمنی بدن که شامل انواع مختلفی از سلول‌ها و ارگان‌ها همچون غده تیموس، طحال و غیره است مبارزه علیه عوامل بیماری‌زا و بازگشت به سلامتی پس از بیماری است.

علاوه بر مبارزه علیه عوامل بیماری‌زا، سیستم ایمنی بدن با شناخت سلول‌های غیرطبیعی اقدام به حذف آن‌ها می‌کند. برای مثال سلول‌ها پس از سرطانی شدن ظاهری غیر نرمال پیدا کرده که سیستم ایمنی بدن با تشخیص و از بین بردن آن‌ها مانع از رشد و تکثیرشان می‌شود. تنها در صورتی‌ که سرعت رشد سلول‌ها بیشتر از توانایی سیستم ایمنی بوده و یا به دلایلی سیستم ایمنی ضعیف شده باشد، سلول‌های سرطانی مجال رشد و تکثیر می‌یابند. از آن‌سو فعالیت بیش‌ازحد سیستم ایمنی و حمله به سلول‌های سالم بدن موجب بروز بیماری‌های خود ایمنی از قبیل آرتریت روماتوئید، ام‌اس، لوپوس و غیره می‌شود. در حقیقت داشتن سیستم ایمنی کارآمد رمز سلامتی و پیشگیری از بروز طیف وسیعی از بیماری‌ها است.

عوامل بسیاری در تنظیم و حفظ کارایی سیستم ایمنی بدن انسان نقش دارند؛ که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، نوع تغذیه و شرایط روحی (استرس) است. شاید جالب باشد که بدانید استرس نقش مهمی در تضعیف سیستم ایمنی دارد و خطر بروز بیماری‌های خود ایمنی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. همچنین در افراد مبتلا، افزایش استرس و فشار روحی با تأثیر بر سیستم ایمنی احتمال عود بیماری و حملات مجدد را نیز افزایش می‌دهد.

فاکتور دوم محیطی که کارکرد سیستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تغذیه است. دریافت متوسط و به‌اندازه کالری و جلوگیری از بروز سوءتغذیه و اضافه‌وزن نکته‌ی مهم و اساسی در داشتن سیستم ایمنی نرمال است. در کنار حفظ وزن، دریافت کافی و به‌اندازه مواد غذایی زیر در داشتن سیستم ایمنی قوی و کارآمد مؤثر است:

  • نوشیدن روزانه یک لیوان چای سبز
  • خوردن روزانه سبزیجات خانواده کلم
  • خوردن دمنوش آکیناسه
  • خوردن منابع زینک (صدف، گوشت گاو، ماست، تخم‌مرغ و بادام)
  • خوردن منابع سلنیوم (آجیل برزیلی، ماهی سالمون، تن و جگر)
  • خوردن منابع اسیدهای چرب امگا 3(روغن‌های گیاهی مثل روغن سویا، ماهی و سایر غذاهای دریایی و سبزی خرفه)
  • خوردن منابع اسیدهای چرب امگا 9 (روغن‌های گیاهی مثل روغن کانولا و روغن زیتون)
  • گنجاندن سویا در برنامه غذایی
  • مطابق با آنچه گفته شد دوری از استرس و حفظ تنوع در رژیم غذایی اساس داشتن سیستم ایمنی کارآمد است. همان‌طور که ذکر شد دریافت امگا 3 و 9 از روغن‌های گیاهی همچون روغن کانولا، سویا و آفتابگردان می‌تواند در کاهش التهاب و حفظ عملکرد سیستم ایمنی مؤثر باشد. روغن کانولا و آفتابگردان آفتاب از مرغوب‌ترین دانه‌ها و با آخرین تکنولوژی در مجموعه مارگارین تولید و عرضه می‌شود. در صورت قرار گرفتن این روغن‌ها در برنامه غذایی ضمن بهره‌گیری از روغنی با حداقل اسیدهای چرب اشباع و ترانس، نیاز بدن به امگا 3،6 و 9 نیز تأمین می‌شود. امیدواریم با در نظر گرفتن منابع غذایی دخیل در عملکرد سیستم ایمنی، بروز بیماری‌ها در فصل پیش رو کاهش یابد.

تاریخ : 1396/07/27

سایر مقالات