تغذیه در مدرسه تغذیه در مدرسه

تغذیه در مدرسه

این روزها با بازشدن مجدد مدرسه‌ها، کودکان و نوجوانان ساعات زیادی از روز را در مدرسه به سر می‌برند، بنابراین نوع تغذیه آنها در مدرسه و آنچه که به عنوان میان وعده با خود به مدرسه می‌برند، قسمت مهمی از غذای دریافتی آنها را تشکیل می‌دهد. به همین جهت شناخت گروه‌های مختلف غذایی، توجه به دریافت تمام آنها در طول روز و حفظ تنوع غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت مارگارین با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی تولید روغن‌های گیاهی و با دغدغه ارتقا سلامت جامعه، این روزها می‌کوشد تا دانش عمومی را نسبت به مشکلات مرتبط با سلامتی بالا ببرد.

تغذیه، از جمله مهم‌ترین نیازهای کودکان در سنین رشد به‌حساب می‌آید. امروزه اکثر مردم به نقش اساسی تغذیه در رشد، سلامتی و یادگیری کودکان و نوجوانان پی‌برده‌اند و به‌تبع آن، توجه بیشتری به تغذیه کودکان دارند. طبق تحقیقات انجام‌شده، قدرت فکری و کار عملی دانش‌آموزانی که دارای وضعیت تغذیه‌ای خوبی بودند، به‌طور چشم‌گیری بالاتر از دانش‌آموزانی با تغذیه نامناسب بوده و ارتباط مهمی میان تغذیه، توانایی ذهنی و پیشرفت تحصیلی وجود داشته است. همچنین برخی از مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از بیماری‌های بزرگسالی، ریشه در تغذیه‌ی دوران کودکی دارد و با تغذیه‌ای مناسب برای کودکان می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های بزرگسالی جلوگیری کرد.

آیا تاکنون در مورد رژیم غذایی مناسب کودکان شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید چه تغذیه‌ای برای زنگ تفریح کودکان مناسب‌تر است؟ بازدهی کودکان در مدرسه رابطه مستقیمی با صبحانه و میان وعده‌ها دارد؛ درنتیجه لازم است که نه‌تنها آنها را به تغذیه سالم تشویق کنیم بلکه برای نوع تغذیه در زنگ‌ تفریح‌های مدرسه و سلامتی کودک خود، برنامه و اطلاعات کافی داشته‌باشیم. یک تغذیه سالم باید شامل موارد زیر باشد:

ماده غذایی فواید مثال
نان و غلات تأمین 40-50% انرژی روزانه نان‌ها و بیسکویت‌های گندمی، سبوس‌دار و جو
میوه و سبزیجات تأمین فیبر، ویتامین‌ها و املاح میوه‌های فصل و سبزیجات از قبیل هویج و کرفس. آبمیوه‌های طبیعی خانگی
پروتئین ترمیم بافت‌ها و رشد گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات
شیر و لبنیات تأمین کلسیم، فسفر و پروتئین برای رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها شیر ساده، پنیر، ماست

چند نکته مهم:

  • شیر ساده به‌خودی‌خود یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کودکان به شمار می‌آید که با تأمین کلسیم، ویتامین A و تا حدودی ویتامین D نقش مهمی در تقویت ایمنی، رشد استخوان‌ها و سلامت پوست دارد.
  • مغزها (آجیل) شامل چربی‌های مفید و مورد نیاز برای رشد و بهبود عملکرد سلول‌های مغز و سیستم بینایی است و می‌تواند تغذیه‌ای مناسب برای مدرسه باشد. گردو، بادام، پسته و سایر مغزها با تولید انرژی زیاد در بدن موجب افزایش قدرت فکری کودکان می‌شوند.
  • چیدمان جذاب و خلاقانه‌ی خوراکی‌ها نیز می‌تواند راه‌حل خوبی برای جذب کودکان به تغذیه سالم باشد. میوه‌ها را خردکنید تا خوردن آن‌ها آسان‌تر شود.
  • لقمه و ساندویچ آماده ‌شده در خانه نیز به دلیل راحتی در خوردن می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. پدر و مادرها می‌توانند با مواد اولیه سالم خانگی و انتخاب بهترین روغن‌ها برای انواع غذاها مثل کوکو، کتلت، فلافل را با روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی آفتاب یا روغن مایع کانولا آفتاب که سرشار از امگا 9 است تهیه کنند تا ضمن رساندن ویتامین‌های محلول در چربی امگا 3، 6 و 9 را به فرزندان خود برسانند.

امیدواریم با آگاهی از گروه‌های مختلف غذایی، در کنار مواد اولیه سالم و خانگی، نیاز کودکان به مواد غذایی تأمین شود، همچنین ضمن تکمیل رشد بدن آن‌ها، کودکان انتخاب‌های غذایی سالم را بیاموزند و شاهد نسلی سالم‌تر در آینده باشیم.

تاریخ : 1396/08/02

سایر مقالات