میزان مصرف روغن در انواع غذاها میزان مصرف روغن در انواع غذاها

میزان مصرف روغن در انواع غذاها

میزان مصرف روغن در غذاهای مختلف بسته به سلیقه، فرهنگ و عادات غذایی بسیار متغیر است. ما در کشورمان به‌صورت عمده غذاها را به‌صورت سرخ‌شده مصرف می‌کنیم چراکه از قدیم در فرهنگ ما غذای مجلسی، خوشمزه و باکیفیت، غذایی است که چرب و در اصطلاح با "یک وجب روغن رویش" تهیه‌شده باشد، بهتر است با بازبینی اصولی بر سبک تغذیه این عادات قدیمی غذایی را با روش‌های مناسب‌تر جایگزین کنیم. متخصصین مارگارین بر این باورند که با مصرف مناسب روغن می‌توان ضمن داشتن غذاهایی خوشمزه و خوش‌طعم از بروز انواع بیماری‌های مرتبط با مصرف بیش‌ازحد روغن‌‎ها جلوگیری کرده و رژیم غذایی سالم و مفیدی را جایگزین کرد. در ادامه به معرفی اجمالی خواص و مقادیر پیشنهادی استفاده از انواع روغن‌ها در برخی غذاها اشاره می‌کنیم:

روغن کانولای آفتاب:

ارزش غذایی روغن کانولا به دلیل مقدار کم اسیدهای چرب غیراشباع و مقدار نسبتاً زیاد امگا3 و9  می‌باشد. به‌جز روغن سویا، کانولا تنها روغن خوراکی است که مقدار قابل‌توجهی آلفا لینولنیک اسید (امگا 3) دارد و همچون سایر روغن‌های گیاهی در کاهش کلسترول خون  نقش دارد. روغن کانولا برای پخت انواع گوشت و سبزیجات مناسب می‌باشد. نمونه‌ای از مقادیر پیشنهادی و کافی روغن کانولا جهت طبخ برخی غذاهای محبوب در وعده‌های غذایی ماهانه:

سوپ قارچ: 2 قاشق غذاخوری برای چهار نفر

پنکیک: 2 قاشق غذاخوری برای 12 نفر

گریل: 5/1 قاشق غذاخوری برای 200 گرم گوشت

خوراک مرغ: 2قاشق غذاخوری روغن برای دو نفر

سس سالاد: 3 قاشق غذاخوری برای هشت نفر

کوکو سبزی: 2 قاشق غذاخوری برای 4 نفر

روغن مخصوص سرخ‌کردنی آفتاب:

روغن‌های سرخ‌کردنی به این جهت ویژه هستند که در برابر حرارت مقاومت بالاتری دارند و با دارا بودن ویژگی‌هایی از قبیل کف و پاشش کم، ثبات بالاتر طعم و رنگ حین فرآیند پخت و نگه‌داری از سایر روغن‌ها متمایز بوده و جهت سرخ کردن، تفت دادن غذاهایی مثل انواع فلافل، سبزیجات و به‌طورکلی غذاهای نیمه آماده مورداستفاده قرار می‌گیرند. شرکت مارگارین دو نوع روغن سرخ‌کردنی را با نام‌های روغن مخصوص سرخ‌کردنی و سرخ‌کردنی ویژه  را وارد بازار کرده است، سرخ‌کردنی ویژه با مقاومت بالاتری که در برابر حرارت دارد مناسب غوطه‌وری و سرخ مواد غذایی به مقدار زیاد و مدت طولانی می‌باشند. با توجه به محبوبیت غذاهای سرخ‌کردنی لذا توجه به روغن مناسب، سالم و البته مخصوص سرخ کردن می‌تواند اثرات تغذیه‌ای منفی ناشی از مصرف این غذاها را کاهش دهد. در ادامه به برخی از مقادیر توصیه‌شده روغن مصرفی در سرخ کردن مواد غذایی اشاره می‌کنیم:

شنیسل: 2قاشق غذاخوری برای دو نفر

کتلت مرغ و گوشت: 4 قاشق غذاخوری برای 12 تکه

سمبوسه معمولی: غوطه‌وری سمبوسه یک فنجان برای 8 نفر

سمبوسه رژیمی: با خمیر فیلو و در فر 3 قاشق غذاخوری برای 8 نفر

سیب‌زمینی سرخ‌کرده رژیمی: 4 عدد سیب‌زمینی 2 قاشق غذاخوری

سیب‌زمینی سرخ‌کرده: 4 عدد سیب‌زمینی 8 قاشق غذاخوری

فلافل رژیمی: 2 قاشق غذاخوری جهت سرخ کردن 20 فلافل در فر

فلافل معمولی: 6 قاشق غذاخوری جهت سرخ کردن 20فلافل در تابه

روغن آفتابگردان و مخلوط آفتاب:

دانه آفتابگردان از باارزش‌ترین دانه‌های روغنی است، رنگ زرد روشن و شفاف همراه با طعمی مطلوب، روغن آفتابگردان را به روغنی مناسب برای استفاده در سس‌های سالاد، پخت‌وپز و محصولات نانوایی تبدیل کرده است. محصول دیگر مارگارین با عنوان روغن مایع مخلوط، ترکیبی از روغن‌های آفتابگردان ، سویا یا کلزا می‌باشد، این ترکیب حاوی مقدار بالایی ویتامین E، امگا 3 و 9 می‌باشد و به همین دلیل انتخاب بسیار مناسبی برای پخت‌وپز محسوب می‌شود. برخی موارد استفاده از این روغن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

خوراک مرغ: 1 قاشق غذاخوری برای 4 نفر

خوراک میگو: 1 قاشق غذاخوری برای 1 نفر

خمیر بنیه: 2 قاشق غذاخوری

حلوا: نصف مقدار آرد مصرفی

دونات: 5/2 قاشق غذاخوری برای 10 دونات

کیک اسفنجی خانگی: 2/1 پیمانه

روغن نیمه جامد آفتاب:

روغنی چندمنظوره که از دیرباز در پخت بسیاری از غذاها استفاده می‌شد. این روغن به علت نیمه جامد بودن در پخت‌وپز معمولی آشپزخانه از دیرباز استفاده می‎‌شد و در برابر حرارت مقاومت خوبی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آماده‌سازی برنج برای 6 نفر:2 قاشق غذاخوری روغن نیمه جامد آفتاب

خورش ماست: 200 گرم روغن نیمه جامد آفتاب

خورش گل‌کلم برای 6 نفر: 300 گرم روغن نیمه جامد آفتاب

ترش تره: 2/1 پیمانه روغن نیمه جامد آفتاب

امید است که بشقاب غذای هم‌میهنانمان همواره رنگین و سالم باشد و ازآنجاکه عناصر اصلی بهداشت غذایی، استفاده از روغن سالم مطابق با مقادیر توصیه‌شده متخصصان تغذیه می‌باشد، توجه به روغن استفاده‌شده در غذاهایمان بسیار حائز اهمیت است. مارگارین سال‌ها است که انواع روغن‌های گیاهی را مطابق با علم روز و استاندارهای ملی و بین‌المللی تولید می‌کند و سعی دارد تا همسو باعرضه روغن سالم به بازار، فرهنگ تغذیه‌ای صحیح را میان تمامی اقشار جامعه نهادینه سازد. باشد که تغذیه صحیح، به انتخاب همیشگی جامعه ایرانی تبدیل‌شده و بتواند از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کند.

تاریخ : 1396/04/01

سایر مقالات