شناخت ویتامین A شناخت ویتامین A

شناخت ویتامین A
مارگارین به‌عنوان قدیمی‌ترین و یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید روغن نباتی از سال ۱۳۳۲ در ایران فعالیت خود را آغاز نمود. روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن مخصوص سرخ‌کردنی و روغن سرخ ویژه آفتاب از جمله روغن‌های نباتی تولید شده این شرکت در حوزه روغن‏‌های خانوار می‌باشند. از آنجا که روغن‌های گیاهی منبع ویتامین‌های محلول در چربی هستند و این ویتامین‌ها در سلامت بدن نقش به سزایی دارند، قصد داریم تا این ویتامین‌ها را در قالب مقالاتی ساده و روان معرفی کنیم.
ویتامین از واژه یونانی وایتا به معنی زندگی گرفته می‌شود. ویتامین‌ها به ترکیباتی گفته می‌شوند که بدن برای انجام اعمال حیاتی خود نظیر رشد، نمو و تولیدمثل به آن‌ها نیاز داشته اما قادر نیست که آن‌ها را به مقدار کافی تولید کند لذا نیازمند دریافت آن از منابع خارجی می‌باشد. از این‌رو کمبود هریک از آن‌ها موجب بروز اختلال، ناتوانی و بیماری می‌شود. ویتامین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی طبقه‌بندی می‌شوند. منظور از ویتامین‌های محلول در چربی آن دسته از ویتامین‌هایی است که در بخش‌های حاوی چربی بدن مانند قطرات چربی، غشاء سلول و کبد ذخیره می‌شوند. دفع این قبیل ویتامین‌ها نیز از طریق مدفوع و چرخه روده‌ای-کبدی صورت می‌گیرد. ویتامین K،A،D و E جزء ویتامین‌های محلول در چربی هستند.
ویتامین A به گروهی از ترکیبات محلول در چربی (retinoid) گفته می‌شود که در ساخت و تقسیم نرمال سلول‌ها، حفظ سلامت دندان و استخوان، تولیدمثل، کارایی سیستم ایمنی و سلامت پوست بدن نقش دارند. این ویتامین در سلامت و عملکرد نرمال قلب، ریه و کلیه ایفای نقش می‌کند. از آنجایی‌که ویتامین A محلول درچربی است در کبد ذخیره ‌شده و در زمان نیاز از کبد آزاد می‌شود لذا باید در مصرف این ویتامین به‌صورت مکمل و یا با دوز بالا احتیاط کرد.
از علائم کمبود این ویتامین می‌توان به کاهش تطابق با نور یا به عبارتی شب‌ کوری اشاره کرد که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به خشک شدن قرنیه چشم و در نهایت کوری شود. در افراد مبتلا به شب‌کوری، دید در شب با نور کم کاهش می‌یابد و در افراد مبتلا به این عارضه زمان بیشتری لازم است تا برای رفتن از محیط روشن به محیط تاریک بتوانید محیط را ببینید و ارزیابی کنید.
هویج و سبزیجات برگ‌دار سبز و زرد، فلفل شیرین، پرتقال، انبه و روغن پالم از جمله مهمترین منابع پیش ساز گیاهی ویتامین A یا کاروتنوئیدها می‌باشند و از منابع ویتامین A فعال می‌توان به جگر گوسفند، شیر کامل و تخم‌مرغ اشاره کرد. با توجه به آنچه گفته شد ویتامین A همچون سایر انواع ویتامین‎ها برای حفظ سلامت و عملکرد نرمال بدن لازم و ضروری است. اما به خاطر داشته باشید که این به معنی مصرف بی‌رویه و خودسرانه‌ی این ویتامین به‌صورت مکمل نیست. چراکه مقادیر اضافی آن در کبد تجمع پیداکرده و موجب بروز بیماری‌ها می‌شود. در مقابل دریافت انواع ویتامین‌ها از طریق مواد غذایی چنین اثراتی نداشته و هیچ‌گاه موجب اُور دوز نمی‌شود. نکته‌ی حائز اهمیت در رابطه با دریافت و جذب کافی ویتامین‌ها، نوع ماده غذایی است که همراه با منبع ویتامین مصرف می‌شود. چرا که در بسیاری از موارد تداخلات غذایی مانع جذب ویتامین‌ها می‌شود. در رابطه با ویتامین‌های محلول در چربی همراه کردن ویتامین با غذاهای چرب، جذب آن‌ها را افزایش می‌دهد و در مقابل حذف غذای چرب در جذب ویتامین اختلال ایجاد می‌کند.
شرکت مارگارین  با توليد انواع روغن‌های مفید گیاهی غیراشباع از جمله روغن آفتابگردان، کانولا و روغن مایع مخلوط سعی دارد بهترین روغن‌های گیاهی را متناسب با استاندارد روز دنیا به مصرف كنندگان محصولات خور عرضه نمايد. روغن‌های مایع آفتاب ضمن داشتن اسیدهای چرب ضروری، به‌عنوان منبعی مناسب برای ویتامین‌های محلول در چربی به‌حساب می‌آیند. استفاده از اين روغن‏‌های مايع از جمله روغن مايع كانولا يا آفتابگردان برای پخت سبزيجاتی مانند هويج يا ساير منابع ويتامين A مي‏توانيد در جذب اين ويتامين‏‌‍‌ها در بدن مؤثر باشد.
تاریخ : 1396/05/31

سایر مقالات