پوکی استخوان را جدی بگیرید. پوکی استخوان را جدی بگیرید.

پوکی استخوان را جدی بگیرید.

پوكي استخوان يكي از مشكلات جدی در جامعه ایرانی است و همچون سایر بیماری‌های مزمن ارتباط نزدیکی با سبک زندگی دارد. شرکت مارگارین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان انواع روغن‌های گیاهی پخت و پز و سرخ کردنی سالم در ایران با دغدغه سلامتی جامعه ایرانی در این مقاله به معرفی و بیان اهمیت پوکی استخوان می‌پردازد. ما در مارگارین همواره تلاش می‌کنیم تا با معرفی مواد غذایی سالم و بیان نقشی که هر یک در سلامتی ایفا می‌کنند سطح آگاهی عمومی را بالا ببریم. از این رو در این مقاله به معرفی عوامل موثر در بروز پوکی استخوان و روش‌هایی برای پیشگیری از آن می‌پردازیم.

به طور کلی در این عارضه، تراكم و مقاومت استخوان در بيماران مبتلا كاهش يافته و خطر شكستگي افزايش می‌یابد. تراکم استخوانی از کودکی تا جوانی به تدریج بالا رفته و در سنین ۳۵ تا ۴۵ سالگی در هر دو جنس کاهش می‌یابد. پوکی استخوان غالباً بدون علامت بوده و با ایجاد شکستگی استخوانی در پی وارد آمدن ضربه کوچک به مچ دست، ستون فقرات و ران خود را نشان می‌هد. در خانم‌ها همزمان با آغاز یائسگی و کاهش هورمون‌های جنسی، کاهش تراکم استخوانی با شدت بیشتری خواهد بود، به طوري كه زنان در طي ٥ تا ٧ سال بعد از يائسگي، ٥ تا ٧ درصد از استحكام استخواني خود را از دست مي دهند. بافت استخوان کاملاً زنده است و به طور پیوسته در حال تجدید و نو شدن است اما برخی عوامل می‌توانند موجب کاهش توده استخوانی شده که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • اختلال عملکرد غده تیروئید
  • کاهش وزن بیش از حد
  • مصرف سيگار
  • بي تحركي
  • اختلال در تولید ویتامین D و جذب آن در بدن
  • مصرف داروهای حاوی کورتون

همانطور که اشاره شد، سلامت استخوان به سبک زندگی که شامل نوع تغذیه و فعالیت بدنی است، بستگی دارد؛ از این رو داشتن برنامه غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند روند کاهش تراکم استخوان را که با سن در ارتباط است، آهسته کند. از جمله نکات تغذیه‌ای حائز اهمیت، در وهله اول دریافت کافی کلسیم و ویتامین D از مواد غذایی و مکمل‌ها است. در کنار آن کاهش مصرف نمک بسیار قابل توجه است، چراکه نمک زیاد موجب از دست رفتن کلسیم بدن می‌شود. در کنار نمک، نوشیدنی‌های گازدار نیز اثرات مشابهی در از دست رفتن کلسیم بدن دارند، لذا به حداقل رساندن نوشیدن آنها برای داشتن استخوان‌هایی سالم بسیار مهم است. از این رو برای داشتن استخوان‌هایی سالم و پیشگیری از پوکی استخوان به موارد زیر توجه کنید:

  • شير و لبنيات كم چرب: روزانه دو تا سه واحد لبنیات کم چرب ساختمان استخوان شامل یک داربست پروتئینی است که املاح کلسیم بر روی آن رسوب می‌کند. به همین دلیل، بدون پروتئین کافی استخوان ضعیف خواهد بود. مصرف لبنیات در کنار تأمین کلسیم مورد نیاز، پروتئین لازم برای استحکام استخوان را نیز تأمین می‌کند.
  • سبزيجات با برگ سبز و تيره: مانند انواع كلم، كاهو، اسفناج
  • مغزهاي گياهي: مانند بادام، فندق و كنجد
  • گوشت‌ها: گوشت‌های قرمز و مرغ ميزان كمي كلسيم دارند ولي ماهي‌هايي مانند ماهي آزاد، ساردين و كيلكا از منابع خوب كلسيم هستند.

فراموش نکنید که رژیم غذایی سالم در کنار فعالیت بدنی از مؤثرترین اقدامات در راستای پیشگیری از بیماری‌های مزمن همچون پوکی استخوان است. لذا آموزش این نکات و اعمال آن در زندگی از بروز مشکلات استخوانی زودرس و پیرو آن اختلالات حرکتی جلوگیری می‌کند. شرکت مارگارین امیدوار است تا با شناخت این عوامل و برنامه‌ریزی اصولی آینده‌ای سرشار از شادی و سلامتی برای خود و فرزندانتان رقم بزنید.

تاریخ : 1396/10/14

سایر مقالات