علل توقف کاهش وزن علل توقف کاهش وزن

علل توقف کاهش وزن

این روزها با گسترش شبکه‌های اجتماعی و افزایش دسترسی به اطلاعات تخصصی، تمایل افراد به کسب اطلاعات، پیرامون موضوعات مرتبط با سلامتی بالا رفته است؛ اما متأسفانه بسیاری از این اطلاعات از منابع غیر معتبر و اغلب اغراق‌آمیز تولید می‌شود تا بتواند توجه بیشتری را کسب کرده و دست به دست شود. در این بین موضوعات مرتبط با تناسب اندام از محبوبیت به‌خصوصی برخوردار است. متخصصین واحد تحقیق و توسعه شرکت مارگارین تولیدکننده تخصصی انواع روغن‌های گیاهی در این مقاله به شناخت و توضیح عوامل مرتبط با تغییرات و کاهش وزن پرداختند تا بتوانند به‌عنوان منبعی معتبر و موثق اطلاعاتی دقیق را در اختیار افراد بگذارند.

همه‌ی ما در دوره‌ای از زندگی به دلیل تغییر سبک زندگی، نشستن بیش‌ازحد، بارداری، استرس بالا، ازدواج و غیره دچار افزایش وزن شده‌ایم و این عامل باعث شده تا در این دوره‌ از زندگی خود اقدام به گرفتن رژیم غذایی برای کاهش وزن کرده باشیم. در بسیاری موارد افراد با حذف وعده‌های غذایی، به‌صورت خودسرانه اقدام به کاهش وزن می‌کنند که این امر در صورت محدودیت شدید غذایی موجب کاهش وزن زیاد به‌خصوص در دفعات اول می‌شود. غافل از اینکه محدودیت یا حذف وعده‌های غذایی به‌صورت غیر کارشناسانه و غیر تخصصی، موجب کاهش مقدار ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن می‌شود که خود را با ریزش مو، لاغری و افتادگی صورت و شل شدن ماهیچه‌های بدن نشان می‌دهد. از دیگر مواردی که در هنگام کاهش وزن بدون برنامه ممکن است اتفاق بیافتد توقف در روند تغییرات وزنی به خصوص در افرادی است که دائماً در حال رژیم گرفتن هستند.

در کنار این افراد، در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که فرد تحت نظر کارشناس یا پزشک مربوطه اقدام به گرفتن رژیم‌های کاهش وزن می‌نماید اما بعد از مدتی دچار توقف کاهش وزن شده یا تغییرات محسوسی باوجود کم کردن غذای دریافتی دیده نمی‌شود. این وضعیت نامطلوب شرایطی است که بسیاری از افرادی که درگیر رژیم غذایی برای کاهش وزن هستند، پس از مدتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما چه دلایلی موجب بروز این حالت می‌شود؟! شناخت این عوامل اولین قدم برای رفع آن است که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استرس بیش از حد: باید در نظر داشت که کاهش وزن امری تدریجی است و مستلزم گذشت زمان است و هیچ‌کس نمی‌تواند در یک شب به وزن دلخواه خود برسد. پس وزن کردن هرروزه نه‌تنها تغییراتی را نشان نمی‌دهد بلکه با ایجاد فشار روانی و استرس موجب افزایش سطح کورتیزول و جلوگیری از شکستن و به اصلاح آب شدن چربی‌های بدن می‌شود.
  • پایین بودن سطح استروژن: نزدیک شدن به سنین یائسگی با کاهش مقدار استروژن خون همراه است که این امر موجب حفظ ذخایر چربی و کند شدن روند کاهش وزن می‌شود
  • تحمل گرسنگی بیش از حد: بدن در مواجه با گرسنگی در قدم اول با استفاده از ذخایر چربی و پروتئین سعی در حفظ مقدار انرژی در دسترس کرده تا کمبود ایجادشده را جبران کند؛ این امر کاهش وزن را در پی دارد اما در افرادی که مدام در حال رژیم گرفتن هستند، بدن متابولیسم خود را کاهش داده و اقدام به حفظ ذخایر انرژی خود می‌کند این همان شرایطی است که باوجود گرفتن رژیم در فرد کاهش وزنی دیده نمی‌شود.
  • فقر آهن: آهن، اکسیژن لازم را به عضلات می‌رساند و چنانچه سطح آهن بدن از حد مورد نیاز کمتر شود، عضلات آهن موردنیاز را دریافت نکرده و به این ترتیب انرژی بدن کاهش‌یافته و وزن بدن افزایش می‌یابد.

از این رو متخصصان شرکت مارگارین به شما توصیه می‌کنند تا از گرفتن رژیم‌های غذایی خودسرانه خودداری کنید و این کار را با نظارت کارشناسان و پزشکان انجام دهید تا وقت، هزینه و انرژی که صرف می‌کنید، هدر نرود و در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسید، فراموش نکنید که اقدامات خودسرانه‌‌ای از این دست در بلند‌مدت خود عاملی برای جلوگیری از کاهش وزن بوده و تغییرات وزن را با مشکل مواجه می‌کنند، از طرفی در صورت مشاوره با متخصصان می‌توانید علت عدم کاهش وزن یا افزایش وزن خود را شناسایی و اقدام به حل مشکل بنمایید. با امید فرداهایی سالم برای همه.

تاریخ : 1396/10/18

سایر مقالات