روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟ روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟

روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟

تحقیقات نشان داده‌اند که 60 درصد بدن ما از آب تشکیل شده و بسیاری از اعمال حیاتی بدن به واسطه‌ی مولکول‌های آب موجود در بدن انجام می‌شود. ازاین‌رو آب یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده برنامه غذایی ما است. در سال‌های اخیر، تأکید و توجه خاصی به مصرف آب زیاد می‌شود و روزانه شاهد پیام‌های مختلفی در انواع شبکه‌های اجتماعی هستیم که به خوردن روزانه 8 لیوان آب تأکید می‌کنند؛ اما سؤالی که پیش می‌آید این است که ما واقعاً به چند لیوان آب نیاز داریم؟ آیا این 8 لیوان آب توصیه‌شده، بدون درنظر گرفتن آب موجود در غذاها و سایر نوشیدنی‌ها است؟ آیا در صورت عدم داشتن فعالیت فیزیکی شدید و احساس تشنگی همچنان باید به خوردن آب ادامه دهیم؟ آیا میزان آب مورد نیاز در فصل‌های مختلف و با توجه به سرما و گرمای هوا تفاوت دارد؟ این‌ها سؤالاتی است که شاید خیلی‌ها جواب آن را ندانند و از آنجایی ‌که نوشیدن آب نقش مهمی در سلامتی دارد، توجه به آن حائز اهمیت است.

به همین دلیل با توجه به اینکه، مطالب هیجان‌انگیز و بعضاً بدون پایه و اساس علمی به صورت فراگیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، تیم تحقیقاتی شرکت مارگارین را بر آن داشته‌است تا درخصوص سوالات مطرح و دغدغه‌های روز مردم به ارائه توضیحاتی علمی جهت افزایش سطح آگاهی مردم بپردازد.

بخش زیادی از بدن ما را آب تشکیل داده به طوریکه، یک مرد 70 کیلوگرمی، 42 لیتر آب در بدن خود دارد. مقدار آب مورد نیاز بدن به متابولیسم بدن، آب و هوا، نوع پوشش و رژیم غذایی وابسته است. به طور کلی، مطابق با دستورالعمل‌های ارائه‌شده از جانب کنسول تحقیق ملی آمریکا (National Research Council) و انستیتو پزشکی(IOM)، به ازای هر کیلوکالری غذا، لازم است تا یک سی‌سی آب نوشیده شود. به عبارتی دیگر، خانم‌ها روزانه، 7/2 لیتر و آقایان به 9/3 لیتر آب نیاز دارند که از این مقدار، 80 درصد از آب ساده و سایر نوشیدنی‌ها و 20 درصد باقیمانده از آب موجود در غذا تأمین می‌شود. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، سن فرد نیز در مقدار آب مورد نیاز او تأثیرگذار است به طوریکه، یک نوزاد به 6/0 لیتر آب نیاز داشته که با افزایش سن و رسیدن به کودکی این مقدار به 7/1 لیتر افزایش می‌یابد. از سویی دیگر با افزایش فعالیت بدنی و دمای هوا در روزهای تابستان هم‌زمان با افزایش تعریق و از دست رفتن آب بدن، نیاز بدن به آب بیشتر می‌شود. پس الزاماً خوردن هشت لیوان آب هر روز و در هرشرایطی الزامی نیست. توجه به فصل، جنسیت، میزان فعالیت و از همه مهمتر اولین نشانه‌های تشنگی، هشداری برای خوردن آب است.


مقدار آب مورد نیاز بدن با توجه به سن. برگرفته از انستیتو پزشکی (IOM)

اولین نشانه‌ی کم‌آبی، احساس تشنگی است که در صورت بی‌توجهی به آن، خود را با خشکی دهان، تغییر رنگ ادرار، سردرد، خستگی و در نهایت عدم تمرکز و توجه نشان می‌دهد؛ البته در بلندمدت می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی، یبوست و از دست رفتن طراوت پوست ‌شود. علاوه بر این ازآنجایی‌که آب ساده بدون کالری است، نوشیدن آن به خصوص پیش از وعده‌های غذایی به کنترل وزن نیز کمک می‌کند. فقط باید توجه داشت که خوردن آب بین غذا با رقیق کردن اسید معده موجب بروز مشکلات گوارشی و سوءهاضمه می‌شود؛ بنابراین یادآوری اهمیت نوشیدن به‌موقع آب که شاید به نظر ابتدایی و کم ‌اهمیت جلوه کند می‌تواند نقش مهمی در سلامتی ایفا کند.

تاریخ : 1396/09/04

سایر مقالات