تغذیه سالم در کودکان تغذیه سالم در کودکان

تغذیه سالم در کودکان

دوران کودکی و نوجوانانی از دوران‌ بسیار حساس برای رشد و داشتن آینده‌ای سالم و موفق است. بسیاری از عادات در این دوران شکل می‌گیرد و تغییر آن‌ها در بزرگسالی کاری سخت و دشوار است. از این رو توجه به سبک زندگی در این دوره‌ی حساس بسیار حائز اهمیت است. متخصصین مجموعه‌ی مارگارین، اولین تولیدکننده روغن‌های نباتی در ایران با درک اهمیت این موضوع و انجام بررسی‌های لازم بر آن شدند تا در مقاله‌ای کوتاه و کاربردی به بیان اهمیت آن بپردازند و راهکارهای مربوطه را ارائه دهند.


یکی از وظایف اصلی والدین توجه به نوع و چگونگی تغذیه فرزندانشان است. مادامی که کودکان تغذیه خوبی دارند، انرژی و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد را در اختیار خواهند داشت. تغذیه سالم به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند تمرکز کافی داشته باشند و در مدرسه، حین ورزش و کلیه فعالیت‌های فوق برنامه عملکرد بهتری داشته باشند.


مهم‌ترین نکته برای آنکه فرزندانتان شیوه زندگی سالمی را بیاموزند و پایبند به آن بمانند، این است که الگوی خوبی برای آن‌ها باشید. اگر تنوع غذایی در خانه داشته باشید، میان وعده‌های سالم و مغذی انتخاب کنید و از لحاظ جسمی، فعال باشید آن‌ها نیز در این محیط رشد کرده و احتمال اینکه شبیه به شما شوند، زیاد خواهد بود. برای مثال در خانواده‌ای که اعضای آن منوی غذایی ناسالم، حداقل فعالیت بدنی و الگوی خواب نامناسبی دارند و بیشتر زمان خود را پای تلویزیون گذرانده، بعید است که کودکان بتوانند سبک زندگی سالمی را آموخته و دنبال کنند. جالب این‌جا است که پدر و مادرها در چنین جو و شرایطی انتظار دارند که کودکانشان به میوه و سبزی و غذاهای سنتی و سالم تمایل نشان دهند، زود بخوابند و زمان کمتری را صرف بازی‌های کامپیوتری کنند. در ادامه نکاتی را در راستای آموزش و تطبیق کودکان با تغذیه سالم و شیوه‌ی صحیح غذاخوردن ارائه می‌هیم:


  • در دنیای امروزی که زمان برای دور هم بودن کوتاه شده است، تلاش کنید تا زمان مشخصی را برای غذا خوردن تعیین کنید و حداقل یک وعده در روز را به طور دسته جمعی غذا بخورید. این کار کمک می‌کند تا کودکان انتخاب‌های بهتری داشته باشند و تصویر مثبتی نسبت به خود، شکل بدن و به طور کلی غذاخوردن پیدا کنند.
  • کودکان را در امر خرید خوراکی‌ها دخیل کنید و در فروشگاه به دنبال خوراکی‌های سالم‌تر مثل غلات کامل صبحانه، برنج قهوه‌ای و نان جو، میوه و سبزی بگردید. با اینکار به آن‌ها آموزش می‌دهید که بهترین انتخاب در بین خوراکی‌های مختلف چه چیزهایی می‌تواند باشد.
  • به جای آب‌میوه، به آن‌ها میوه بدهید و در بین لبنیات انواع کم‌چرب را انتخاب کنید. به آن‌ها یادآوری کنید که خوردن روزانه‌ی شیر یا ماست، کلسیم و ویتامین‌های مورد نیازشان را تامین می‌کند و به ندرت منبع غذایی دیگری اینقدر غنی خواهد بود.
  • 4/1 ظرف غذای آن‌ها را به ماست و 4/1 دیگر را به سبزیجات اختصاص دهید و یادآوری کنید که، این دو جزو جدا نشدنی وعده‌های غذایی هستند.
  • در زمان‌هایی که احساس تشنگی می‌کنند، به جای آب‌میوه‌های صنعتی، نوشابه‌های انرژی‌زا و کافئینه، به آن‌ها آب بدهید. بدن آن‌ها به آب نیاز دارد.

ما در مجموعه‌ی مارگارین در تلاشیم تا با کمک متخصصان تغذیه خود و با ارائه‌ی مقالاتی کاربردی به زبان ساده، بتوانیم گامی در راستای آموزش فرهنگ صحیح غذا خوردن برداریم. چراکه تغذیه نقش مهم و تعیین کننده‌ای در سلامتی دارد. کودکان امروز پدر مادرهای آینده هستند و سلامت آنها به معنای سلامت نسل بعدی جامعه است، پس برای داشتن فردایی سالم‌تر از امروز تصمیم بگیریم و اقدام کنیم.

تاریخ : 1396/06/09

سایر مقالات